Thursday 19 January 2012

Khas untuk Anak Kelantan..."Ca rela mati"... Kelantan Serambi Tok Ca...!!!


Biso Ore Kelate Booooooh...!!! Ca rela mati...!!! muaahahahahaaa...Bodoo weeeeei PAS neeeeeeh....!!!!

Sapo kato PAS tok buat pembangune di Kelate....kecek molek sikit...namokey ambo " Doa Pecoh Perut " keeee....!!!


Banyok Butir dooooh Kerajae ambo buat ko RAKYAT...!!! kalu Hari Jumaat buleh laa bowok anok bini gi jale jale make angin smaye di Ketik Tok Ca....!!!!




Pitih jange dok kiro...ambo akey bui utuk buat Ketik Tok Ca....Kalu nok buat Masjid tuuu...nanti dulu laaa deeh....pitih tok brapo ado neeeeeh....!!!


Kito tuka laaaa....Kelate Serambi Mekah jadi Serambi Tok Ca....ko guano....???

Ambo banyok buat jaso ko Rakyat Kelate....kalu tok cayo gi tanyo Tok Ca saing ambo di Kampung Beruk Tumpat.....!!!! mesti dio kato ambo Bessssssst....!!! akak ibu jari Booooooh...!!!!


Barakallah....semuga Allah Rabul Jalil memelihara Agama Islam yang suci murni ini dari fitnah Dajal Akhir zaman......

Negeri Kelantan sememangnya dikenali sebagai Serambi Mekah bermula dari munculnya Islam diNusantara, sehingga kehari ini ia masih dikenali sebagai tempat Pengajian Ilmu Agama.
Salah satu institusi traditional pengajian Agama di Kelantan dikenali sebagai Sekolah Pondok.

Institusi Pengajian Pondok ini telah melahirkan banyak tokoh tokoh Agama dan Ulamak Ulamak di Kelantan seperti
TOK KENALI (1870 – 1933)
HAJI YAAKUB LORONG GAJAH MATI (1895 – 1956)
HAJI ABDUL MALEK SUNGAI PINANG (1834 – 1934)
HAJI ISMAIL PONTIANAK (1882 – 1950)
TOK SELEHONG ( 1872 - 1935 )...

dan ramai lagi, tetapi akhir akhir ini suasana sangat lah menyedihkan...semuanya telah berubah...

Ulamak ulamak atau Tok Guru yang disebutkan diatas adalah Mualim yang lahir dari Institusi Pengajian Pondok...
Pondok adalah satu institusi teristimewa dan tinggi kedudukan dalam masyarakat melayu yang mengamalkan penimbaan ilmu secara tradisional. Gedung ini telah diwarisi secara turun-temurun yang berperanan mengenal Allah dan Islam melalui ilmu tauhid, tasauf, fardhu ain dan sebagainya. Perkataan pondok berasal dari perkataan Arab " Funduq" (فندوق ) bererti rumah tumpangan atau tempat menginap pengembara-pengembara. Ada pula yang mendefinisikan sebagai rumah kecil atau pondok kecil yang didirikan untuk sementara waktu di sawah-sawah, ladang atau lain-lain tempat yang mempunyai deretan rumah kecil. Ada pula yang mengatakan perkataan langgar yang berasal dari perkataan Parsi seerti dengan pondok.



Namun kebelakangan ini suasana telah berubah, sering kali kita mendengar keluhan dari mereka yang mengelola Sekolah Pondok yang mana Mereka tidak menerima pembelaan yang sepatutnya dari Kerajaan yang sedia ada, apalagi bantuan dari Kerajaan Negeri...jarang sekali kita mendengar Kerajaan Negeri menyalurkan bantuan atau mengambil langkah langkah tertentu bagi memajukan Institusi Pengajian Pondok.

Mereka, Kerajaan Negeri lebih tertumpu kepada "Kempen Perjuangan Parti" yang konon konon nya membawa Agama dan megimarahkan Agama untuk Rakyat...Walhal hakikatnya Rakyat berpecah dan berpuak puak....!!!

Kalau lah dibiarkan...agak agak dalam masa 10 tahun lagi Kelantan akan terkenal sebagai Pusat Tokong terbesar dan bukan lagi sebagai Negeri Serambi Mekah yang mana lahirnya Ulamak ulamak Pengajian Pondok...


Pssst : Benci sungguh aku pada mereka yang Bertopengkan Agama...demi KUASA sanggup memutar belitkan Agama....tuuuuuiiiihhhh...!!!




1 comment:

  1. haha,hok najib g pah batu cave tuh wat gapo?
    bakpo x da ulasnya?

    ReplyDelete