Wednesday 4 January 2012

Negara Kebajikan PAS – Anjuran Paderi Kristian..? cerita Benar Pewaris di Eropah.


Siri 1..
Teringat Pewaris akan kisah semasa 15 tahun diluar Negara…pagi-pagi pergi Kerja…petang-petang pergi sekolah, masuk Winter punya laa susah, suhu dibawah paras beku -40c …punyer liat nak bangun…kadang-kadang water heater tak jalan….adoooooi…!! dikuatkan juga ambik Wuduk …pakai winter jacket Eskimo berat berkilo-kilo…capai kunci keluar rumah…baru jer bukak pintu dah kena terkam dengan Anjing  jiran German Sherpad….!!!
Rindu Kampung disana..

Bersama Alexcy...majlis Perkahwinan Cousin


Sebenarnya Pewaris nak cerita tentang  Negara Kebajikan  bukan cerita Pewaris jeer…ok, meh kita sambung…
Pewaris ader seorang jiran, dia baik orangnya…tersangat baik lah…kalau setakat sangkut dalam Snow Storm…70km pun dia akan datang selamat kan Pewaris….nama dia Alexcy… Mak Russian Bapa German. Alexcy ni memang hebat orangnya, kaki Pidato dan kaki Kritik, Budak-budak Skinhead pun takut dengan dia…
Alexcy hari-hari tak kerja tapi hari-hari minum Beer, hisap Marlboro light, makan kat Café, dok umah sendiri dan tidur panjang disiang hari….alangkah beruntungnya…!!!
Summer-Alexcy minum sampai pengsan

6 bulan tahun pertama Pewaris tak faham sangat, dari mana dia dapat semua tuu…last sekali Pewaris Tanya dia…dia kata..Elaun Kerajaan…Negara Kebajikan…!!! Ceeeeh..…!!! patut laaa Kau Malas Nak Bekerja….!!! Rupa-rupanya Ada System yang membolehkan kau Dok Saje…Tak yah keje…!!!
Dalam hati Pewaris….well…this is not the way of Islam…This is not the way how Muslim gonna living…!!!
Snow Storm pun kena redah gi Keja...gi sekolah Bhai...!!!

Pada aku Islam ada cara nya…Islam mengajar manusia supaya menjadi manusia yang Rajin, Berinovatif, Pro aktif, Produktif….bukan dok saje goyang kaki harapkan Elaun Negara Kebajikan….!!! Tak Boleyyyy…!!!
Islam juga menyuruh kita Bermuamalat menggikut Syariat Islam.. LALU Pewaris Teringatkan Negara Kebajikan yang akan dibentuk oleh PAS dan PAKATAN sekiranya mereka dapat memerintah.

Persoalan nya bagaimanakah BENTUK Polisi dan Kaedah Rangka Kerja Negara Berkebajikan yang DIA ORANG nak buat dan akan diGuna Pakai...???
Adakah ianya akan memberi menafaat kepada semua…?
Dan yang paling penting ialah adakah ianya akan Membentuk Ummat Islam yang terbaik, rajin bekerja, inovatif, proactif dan produktif dengan Sifat Insaniah serta Akhlak Islam yang Terbaik…?



Sejarah Negara Kebajikan bermula dari saranan seorang Ketua Paderi bernama Archbishop William Temple semasa perletusan Peperangan Dunia Ke 2 dengan niat untuk membantu mereka yang menjadi mangsa peperangan seperti kanak-kanak, wanita, orang-orang tua, orang-orang cacat dan mereka yang tidak berkemampuan…tidak dinafikan banyak Kebaikannya…
Archbishop William Temple


TETAPI Hari ini manusia yang tidak mempunyai iman dan agama telah mengguna pakai Sistem Negara Berkebajikan untuk kepentingan Diri…sehingga menjadi manusia yang Malas bekerja dan hanya bergantung pada Ehsan Negara, akhir sekali membentuk Ketidakpuasan Hati dan bangkit mengkritik dan mencaci maki Tanah air sendiri...!!!
Akhirnya wujud manusia-manusia seperti Alexcy….. nak tau lebih lebih lanjut tentang Negara Kebajikan Tajaan Kristian…baca sini….
Negara Berkebajikan PAS : Tunggu Siri ke 2 ...
Pssst : teringat Nickname yang diberikan oleh kawan-kawan kulit putih pada Pewaris semasa disana….Corni Stalin… Hahaaa…!!!





No comments:

Post a Comment